Monday, 3 October 2011

tanggungjawabku...

Asalamualaikum....

pagi yang indah lagi bermakna...ku lihat permandangan yang hijau dan terasa tenang melihatnya dan inilah tanda kebesaran ilahi untuk ditujukan kepada hambanya...tetapi terdapat persoalan yang bermain dimindaku..
Tanggungjawab…otakku berfikir dengan ligat mengapakah manusia diberikan tanggungjawab ini????
Adakah alah s.w.t sengaja memberikan tanggungjawab kepada manusia???ehh tidak sesungguhnya allah kurniakan tanggungjawab kepada kita kerana allah amat sayang kepada kita.hatiku kecilku bertanya kepada diri ini apakah tanda allah sayang kepada kita sedangkan allah kurniakan tanggungjawab yang berat dan makin bertambah apabila ditelan usia .seperti apa yang aku aplikasi dari sains darjah 4 semakin menigkat umur semakin bertambah tanggungjawab kepada seseoran itu.hati kecilku bertanya sampai bila tanggungjawab ini akan hilang???tanggungjawab ini akan hilang pabila kita dijemput oleh sang pencabut nyawa…
Sebenarnya tanda allah sayang kepada makhluknya adalah dengan memberi ujian dalanm bentuk apa sahaja (dalam konteks ini tanggungjawab laa….)so pe tujuannya???bagi pendapatku tujuan allah meberi ujian supaa menjadi orang yang betul-betul beriman..dalam mahumnya tidak beriman seorang mukmin sehingga dia dapat melalui ujian tersebut. Kalau tidak mahukah kita allah memberikan kurniaan dalam bentuk murka???semestinya kita mesti tidak mahu kan???k lah kita mahu duit dari bapa lita sebab nak beli iphone so kita mesti minta duit kepada bapa kita dengan betul-betulkan???tp kalau kita minta kepada bapa kita dengan memaksa bapa kita sudah tentu beliau akan beri tapi dalam keadaan murka…
pemimpin.jpgSo kita Tanya balik kita mahu sesuatu atas sebab kasih sayang atau sebab murka sudah tentu seorang manusia akan memilih benda yang baik kerana manusia  dari segi fitrah akan suka kepada benda yang baik belaka…SEMAKIN MENIGKAT USIANYA SEMAKIN BERTAMBAH TANGGUNGJAWAB. Yelah kita start hidup kita dengan bayi lepas itu kanak-kanak lepas itu masuk tadika,sek rendah…pada zaman itu kita terasa kita hidup dalam heaven.yelah kita terasa happy sokmo kala wat salah pon bukan kena marah dan tanggungjawab pula masih tiada kalau adapun kena jaga adik kita sendiri..i’m think that the first responsible for a boy or girl right???beside siap homework it upon stat darjah satu tapi homework x siap-siap jugak sebab kite seronok bermain….zaman kita mula mempelajari sesuatu yang kita belum pernah jumpa sebelum ini….bila stat sekolah menengah tanggungjawab sudah mula terasa iaitu tanggungjawab kita sebagai anak.so apa amanah yang ibubapa selalu ingatkan kat kita???BELAJAR kan???mestilah ibubapa mana x mahu tengok anak sendiri Berjaya kan???so ibubapa kita akan sebut kat kita tiap2 pagi sebelum pergi sekolah “eirfan nanti pergi sekolah belajar betol-betol ye dengar cakap ustazah dan jangan nakal-nakal nanti dah besar abah mahu efan jadi orang yang berguna nanti siap nak jaga adik bila abah dah tiada??? Efan kena belajar dan jadi contoh kepada adik-adik yang lain” itulah kata-kata ayahku yang selalu diungkapkan kepadaku dengan penuh kasih sayang walaupun sibuk mencari rezeki untuk keluarganya sendiri.kakat-kata itu yang aku inat sampai aku masuk kolej hari ni…
Bila naik tingkatan empat aku dimasukkan ke maahad tahfiz dan dididik sebagai hafiz (walaupun 5 juzuk) pada masa itu bertambahlah tanggungjawabku iaitu sebagai seorang hafiz atau dengan kata lain al-quran bergerak…