Monday, 3 October 2011

tanggungjawabku...

Asalamualaikum....

pagi yang indah lagi bermakna...ku lihat permandangan yang hijau dan terasa tenang melihatnya dan inilah tanda kebesaran ilahi untuk ditujukan kepada hambanya...tetapi terdapat persoalan yang bermain dimindaku..
Tanggungjawab…otakku berfikir dengan ligat mengapakah manusia diberikan tanggungjawab ini????
Adakah alah s.w.t sengaja memberikan tanggungjawab kepada manusia???ehh tidak sesungguhnya allah kurniakan tanggungjawab kepada kita kerana allah amat sayang kepada kita.hatiku kecilku bertanya kepada diri ini apakah tanda allah sayang kepada kita sedangkan allah kurniakan tanggungjawab yang berat dan makin bertambah apabila ditelan usia .seperti apa yang aku aplikasi dari sains darjah 4 semakin menigkat umur semakin bertambah tanggungjawab kepada seseoran itu.hati kecilku bertanya sampai bila tanggungjawab ini akan hilang???tanggungjawab ini akan hilang pabila kita dijemput oleh sang pencabut nyawa…
Sebenarnya tanda allah sayang kepada makhluknya adalah dengan memberi ujian dalanm bentuk apa sahaja (dalam konteks ini tanggungjawab laa….)so pe tujuannya???bagi pendapatku tujuan allah meberi ujian supaa menjadi orang yang betul-betul beriman..dalam mahumnya tidak beriman seorang mukmin sehingga dia dapat melalui ujian tersebut. Kalau tidak mahukah kita allah memberikan kurniaan dalam bentuk murka???semestinya kita mesti tidak mahu kan???k lah kita mahu duit dari bapa lita sebab nak beli iphone so kita mesti minta duit kepada bapa kita dengan betul-betulkan???tp kalau kita minta kepada bapa kita dengan memaksa bapa kita sudah tentu beliau akan beri tapi dalam keadaan murka…
pemimpin.jpgSo kita Tanya balik kita mahu sesuatu atas sebab kasih sayang atau sebab murka sudah tentu seorang manusia akan memilih benda yang baik kerana manusia  dari segi fitrah akan suka kepada benda yang baik belaka…SEMAKIN MENIGKAT USIANYA SEMAKIN BERTAMBAH TANGGUNGJAWAB. Yelah kita start hidup kita dengan bayi lepas itu kanak-kanak lepas itu masuk tadika,sek rendah…pada zaman itu kita terasa kita hidup dalam heaven.yelah kita terasa happy sokmo kala wat salah pon bukan kena marah dan tanggungjawab pula masih tiada kalau adapun kena jaga adik kita sendiri..i’m think that the first responsible for a boy or girl right???beside siap homework it upon stat darjah satu tapi homework x siap-siap jugak sebab kite seronok bermain….zaman kita mula mempelajari sesuatu yang kita belum pernah jumpa sebelum ini….bila stat sekolah menengah tanggungjawab sudah mula terasa iaitu tanggungjawab kita sebagai anak.so apa amanah yang ibubapa selalu ingatkan kat kita???BELAJAR kan???mestilah ibubapa mana x mahu tengok anak sendiri Berjaya kan???so ibubapa kita akan sebut kat kita tiap2 pagi sebelum pergi sekolah “eirfan nanti pergi sekolah belajar betol-betol ye dengar cakap ustazah dan jangan nakal-nakal nanti dah besar abah mahu efan jadi orang yang berguna nanti siap nak jaga adik bila abah dah tiada??? Efan kena belajar dan jadi contoh kepada adik-adik yang lain” itulah kata-kata ayahku yang selalu diungkapkan kepadaku dengan penuh kasih sayang walaupun sibuk mencari rezeki untuk keluarganya sendiri.kakat-kata itu yang aku inat sampai aku masuk kolej hari ni…
Bila naik tingkatan empat aku dimasukkan ke maahad tahfiz dan dididik sebagai hafiz (walaupun 5 juzuk) pada masa itu bertambahlah tanggungjawabku iaitu sebagai seorang hafiz atau dengan kata lain al-quran bergerak…

Tuesday, 6 September 2011

Indahnya Hidup Dihiasi Kemanisan Iman


alt
Kemanisan Iman dapat dirasai bila sepenuhnya cinta adalah untuk-Nya,
Kemanisan Iman itu dirasai bila adanya sifat tawaduk dalam diri.
Adakah aku layak untuk merasai satu kemanisan Iman yang dijanjikan Allah untuk hamba-Nya?
Aku merasakan masih banyak dosa yang sudah aku lakukan,
Seringkali terlupa akan setiap pemberian-Nya,
Mula mencari cinta-Nya apabila dilanda musibah,
Masihkah ada ruang untukku mencari keredhaan-Nya?
Masih terbukakah pintu-Nya untukku?
Adakah aku telah terlambat untuk merebut cinta-Nya?
Aku tahu Imanku hanya setebal kulit bawang,
Jika digugat, pastinya terkoyak,
Jika dipelihara, pastinya akan bertambah tebal,
Bagaimana untukku pelihara harta ini?
Agar terus terpelihara,
Dari noda dan dosa yang menghancurinya,
Aku tahu bahawa kadang-kadang Iman kita menjadi kuat,
Mampu menangkis serangan syaitan laknatullah,
Aku tahu bahawa kadang-kadang Iman kita menjadi lemah,
Kalah dengan permainan iblis terkutuk,
Mula melupakan cinta pada Allah Azza Wajalla.
Iman ini merupkan pintu untuk pembentukan jati diri seorang insan,
Seorang insan yang hebat mempunyai Iman yang kental,
Tidak mudah tunduk dengan permainan hidup,
Seorang insan yang mempunyai Iman yang lemah,
Akan segera tunduk dengan permainan hidup,
Terus menyerahkan nasibnya tanpa terus berusaha,
Menganggap dirinya hina dan tidak mampu untuk berjuang.
Wahai semuanya,
Kemanisan Iman itu sentiasa ada untuk dirimu,
Terserah kepada kita untuk mencarinya,
Atau...
Melepaskan ia pergi.
ISN, 05 SEP 2011 14:52 | NURHIDAYAH | EDITOR: SRINKANDI MALAM
Sumber Grafik: Google Image

Friday, 2 September 2011

Bahasa arab bahasa syurga…


bismillah...
asslamualaikum....

Hari ini aku baru beraya di rumah kawanku yang baru sampai ke Malaysia baru-baru ini.aku berasa sangat seronok kerana dapat berkongsi ilmu bersama mereka.kami berborak tentang cara hidup mereka disana ,cara belajar dan bermacam-macam lagi. Sedang seronok  berborak, bapa kepada kawanku mencelah  untuk mengenali diri masing-masing.aku berasa sungguh gembira kerana ayah kepada kawan aku adalah seorang mahasiswa dari timur tengah.dia berkata kepada kami ‘‘bahasa arab ni adalah bahasa yang pak cik paling suka kerana bahasa arab merupakan bahasa syurga.pak cik mula-mula macam kamu semua jugak tidak reti berbahasa arab apatah lagi nak berbahasa inggeris laginyer(sambil menunjuk gayanya sekali) jadinya pak cik terpaksa belajar bahasa arab kerana orang arab tidak faham cakap melayu.pak cik belajar bahasa arab dengan merangkak-merangkak dan cuba bercakap dengan orang arab walaupun tatabahasa tunggang langgang tetapi orang arab tidak ketawa bila tatabahasa  pakcik teruk malah mereka menolong dengan memperbetulkannya dalam 3 bulan pak cik sudah boleh bercakap sikit-sikit dan boleh aham apa yang dicakap oleh orang arab’’ wow aku berasa kagum dengan usaha beliau kerana beliau beusaha untuk menguasai bahasa arab dalam apa jua rintangan sekalipun . aku teringat kata-kata guruku  ‘‘ أحسن بلا شيء  ’’ lagi baik daripada kosong…
Beliau menyambung kembali  ‘‘sebenarnya masalah pelajar melayu di timur tengah yang sukar untuk bertutur dalam bahasa arab adalah kurang bergaul denagn masyarakat arab kerana pelajar disana suka bergaul sesama mereka pastu mereka suka duduk didalam rumah terperap dengan tonton movie dan lain-lain lagi.so bila nak beli barang susah so diam dan tunjuk dengan jari je tapi x nk tnye  barang yang dibeli dalan bahsa arab .dan satu lagi masalah pelajar melayu ialah mereka kurang bertanya dan suka berkata ‘‘ahh x pelah nanti aku buat lah’’ sepatutnya kita kena banyak bertanya supaya mudah kita dapat kosa kata bahasa arab yang digunakan seharian beside kita dapat berkenalan dengan orang arab tersebut.’’
So sekarang ak dapat simpulkan sebenarnya belajar bahsa arab adalah bergantung kepada diri kita sendiri supaya ble kita balik ke Negara kita ada kelebihan kita sebagai pelajar timur tengah.bahasa ini akan menaikkan lagi kredit kita semasa kita di alam pekerjaan.
Akhir kata fikir-fikirkannya bersama-sama
Salam….. 

Monday, 22 August 2011

Lailatulqadar kembali lagi….



Ramadan kian berakhir...

22 Ramadan telah berlalu…tetapi  keindahan bulan ramadan masih aq x terasa…
Kenapa???ak rasa bulan Ramadan ni dipenuhi dengan aktiviti persatuan jer…
bila berbuka ngan family ak msih tidak dapat merasai keindahan bulan Ramadan seperti ak masih kecil…
yelah dah besor skang(matang ke ak nie hah???hehehehe)
yelah mse kcik  mcm2 bnda ak wat
1.tido….bnda yg ak ske sngt wat mse kecil….yelah nnt dah bngon teros2 bkak pose heheheh
Dah trase lapor kan????
2.maen mercun..thats my favourite activity in Ramadan..klu buat dajal kat org mmg seronok tp ble kke kat diri bru trase hehehehe
3.mnum air sorok2…yelah dah haus gler lebih ag mse nk ambk wuduk  tgok air paip 2 mengalir je terus …..dah terbatal puasa heheheh(tapi dah gnti puasa blik)

Sekarang dah makin besar nie dah thu nilai puasa Ramadan dan betapa berharga bulan Ramadan nie…
Ustaz ak pnah berckp kat ak “antara sebab kte berpuasa pada bulan Ramadan ni kte thu betapa ssh bagi orang yg miskin apabila mrk tidak dapat rezeki yang secukupnye speperti kita’’ kata-kata ustaz sangat mendalam bagi aku dan sampai sekarang aku ingt…(thankz 2 u ustz)
 
Lailatulqadar….
Teringat pesan ayahku…
Beliau berkata kat ak “efan lailatulqadar ni malam turun malaikat…nnt efan bnyak bce quran dan baca doa kerana malam 2 malam yang amat mulia dan malam 2 malam lebih baik daripada 1000 bulan .pagi nnt efan tgok cahaya matahari x trase bahangya dan suasana x pana s dan x sejuk nnt efan cbe cari lailatulqadar” so ak semangat gler nk cri tapi ak tdo awl jgak sbb x daya nk tahan mata yang berat nie… sungguh malang tp nk wat cmne so kna cari la mohon doa supaya ak dapat bertemu dengan lailatulqadar….

sempena bulan ramadan ni ak nk menyusun sepuluh jari jika ada salah silap dari kata2 yang meluka hati semua pihak mntak maap bnyak-bnyak 2 my family,teacher dan org len peace 2 u

lailatulqadar…kembali lagi

Memory Of My Life: *OpEn SeSaMe.....*

Memory Of My Life: *OpEn SeSaMe.....*

Friday, 19 August 2011

*OpEn SeSaMe.....*


Peace be upon to u….
Bismillah
My name ammar eirfan bin suhaimi u can called me ammar or irfan  tp
Klu nme2 bez aq ambk lah tp nme yg kurenggg aq x mnat lah sbb ia akan jd doa kpd ak
Krn setiap nme ada mksd tersendiri…
Conclusion Nme panggilan ak x ksah asalkan dapat merapatkan ukhuwah antara kwn aq….
Krn muslim itu bersaudara…


Thaknz 2 my beautiful mom n my pa (muaaaaaah) bcoz them qa kwar menerjah dunia baru  dan diberi amanah dan tanggungjwb kat ak krn setiap dilahirkan adalah untuk ibadah kepada allah s.w.t

Ak teringat kata2 seorang yang ak sngt hikmah krn dye slalu bnyak bg kata2 hikmah yg ak x pernah dgr dye ada ckp ‘‘ko kna slalu patuh kat ibu bapa ko ble ada mslh n melarat baik ko balik umah makan nasi hasil dari buah tangan ibu ko kerana kat ibu ada berani dan bapa ada syafaat nn pada guru ada berkat dan pada nabi ada syafaat’’

Ok lah that’s my bio skit2 lah(x leh bnyk2 nnt bhye plak)
K tq for seeing my newesst posting
wasalam